متقاضیان تاسیس کانون آگهی وتبلیغاتی برای فعالیت در این حوزه می بایست در ابتدای فعالیت نسبت به انتخاب یکی از سه رسته تعیین شده (مشاوره، خدمات رسانه و خدمات تبلیغ) و همچنین زیر رسته آن اقدام کنند. بدیهی است انتخاب هر رسته به میزان تحصیلات و تجربیات صاحب امتیاز و مدیرمسئول کانون بستگی دارد و کمیته تبلیغات استان بر اساس موارد فوق نسبت به تقاضاهای رسیده رسیدگی خواهند کرد ولذا توصیه می شود برای انتخاب هر رسته دقت لازم به عمل آید. توجه داشته باشید در رسته‌های خدمات رسانه و خدمات تبلیغ می‌توانید دو زیر رسته را انتخاب نمایید.

رسته مشاوره: این رسته حرفه ای و تخصصی ترین نوع رسته کانونها و شرکتهای تبلیغاتی می باشد و فعالیت در این رسته مستلزم داشتن تحصیلات عالی مرتبط و سوابق تجربی است چرا که تعیین هدف، تهیه پیام، انتخاب رسانه، تعیین بودجه و ارزیابی از جمله مراحل اجرایی آن است و انجام هر یک از آنها تخصص خاص خود را می طلبد.
فعالیت مرتبط: برنامه نویسی (کمپین) برای معرفی کالا وخدمات به همراه تحقیقات بازار و ارزیابی اثربخشی تبلیغات


رسته خدمات رسانه: فعالیت در حوزه ای که کانون صاحب رسانه می باشد یا رسانه ای را در اجاره دارد.
فعالیت‌های مرتبط شامل:
1- رسانه‌های محیطی: رسته ای که کانونها طبق عقد قرارداد با برخی از سازمانهای صاحب رسانه محیطی مانند بیلبورد و یا عرشه پل این سازه ها را برای مدت معین در اجاره دارند و از آنها برای نمایش و اکران طرحهای تبلیغات بازرگانی استفاده می کنند که از جمله این سازمانها عبارتند از شهرداری یا سازمان حمل و نقل و پایانه ها، اتوبوسرانی یا ورزشگاهها و...
2- رسانه های چاپی (آگهی نامه، کتاب راهنما): رسانه هایی که در حال حاضر توسط شرکتها و کانونهای تبلیغاتی تولید و منتشر می شوند که مهمترین آنها آگهی نامه ها هستند. ولی کتاب راهنما از دیگر این نوع رسانه ها می باشد.
3- رسانه های پخشی (رادیو و تلویزیون): در حال حاضر کانونها با عقد قرارداد با سازمان صدا و سیما فضا و زمان مشخصی از رسانه های رادیو و تلویزیون را برای پخش آگهی بازرگانی دریافت می کنند.

رسته خدمات تبلیغ: فعالیت در حوزه ای که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در یک برنامه تبلیغاتی مشارکت می کند ولی نکته حایز اهمیت این است که فعالیت در این رسته مستلزم داشتن آشنایی و مهارت فنی در هر یک ازاین حوزه هاست .
فعالیت‌های مرتبط:
1- تهیه و تولید هدایای و ابزار تبلیغاتی: تولید یک هدیه تبلیغاتی چه از نظر فیزیکی و چه از نظر گرافیکی کار تخصصی می باشد و کانون با تهیه پیام و تصویر مناسب اقدام به درج آنها روی محصولات مختلف از ارزانترین تا گرانترین محصولات مثل قلم و ساعت تا خودرو و.... می نماید.
2- ساخت تیزر و آنونس تبلیغاتی: فعالیت در این رسته مستلزم آشنایی با اصول فیلمسازی شامل پیش از تولید مثل فیلمنامه نویسی یا پس از تولید مثل تدوین و مانند این مراحل است و کسانی در این رسته امکان فعالیت دارند که از تحصیلات و سوابق تجربی مناسب برخوردار باشند.
3- گرافیک و طراحی امور تبلیغاتی: گرافیست وطراح تبلیغاتی کسی است که بر مبنای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. کار طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد شامل:- ارتباط بصری(مانند طراحی و تولید کاتالوگ و بروشور و پوستر تبلیغاتی، طراحی نشان، طراحی صفحات وب و ...)، - تصویرسازی، - گرافیک تبلیغات محیطی و به طور کلی فعالیت در این رسته مسلتزم داشتن تخصص گرافیک، مهارت کار با نرم افزارهای گرافیکی و امور چاپی می باشد.
4- غرفه‌آرایی و خدمات نمایشگاهی: فعالیت در این حوزه تخصصی مستلزم داشتن دانش و مهارت لازم در مورد نمایشگاه و طراح و ساخت غرفه ها و وسایل جانبی آن در مواقع برگزاری نمایشگاهها با هدف معرفی کالا و خدمات به مخاطبان می باشد.
5- عکاسی تبلیغاتی: عکاسی تبلیغاتی به معنی عکس‌هایی است که با اهداف تبلیغاتی گرفته می‌شوند. عکس‌های تبلیغاتی در مکان‌های زیادی مانند بروشورهای تبلیغاتی، بنرهای شهری، منو غذا و … فضاهای مشابهی که نیاز به تقویت متن وجود دارد، استفاده می‌شوند. کسانی امکان فعالیت در این رسته را دارند که از تحصیلات و سوابق تجربی مناسب برخوردار باشند.